Wednesday, October 6, 2010

KAWAN






entri ni bukan entri tentang romen-romen,
tapi  tentang orang rapat di sekeliling kita,
mesra dipanggil teman, kawan, sahabat.

untuk aku yang baru berumur 17,
agak banyak yang dah aku lalui dengan kawan-kawan.
kawan pergi, kawan datang.
ditinggal dan meniggalkan.
dikutuk dan mengutuk.
ditindas dan menindas.

untuk remaja macam aku,
lumrah sangat kalau aku kata kita lebihkan kawan dari keluarga.
dengar cakap kawan dari cakap mak.
masih mentah, biasalah kan.

aku pernah ada seorang kawan baik,
namanya **.
aku kenal dia dari aku kecil lagi,
main sama-sama,
membesar sama-sama.
meniti kehidupan remaja sama-sama.
aku anggap dia macam family.
pernah cikgu suruh buat karangan tentang kawan baik,
aku tulis tentang dia,
aku baca di khalayak ramai penuh bangga.

tapi bila aku ada masalah,
terumbang ambing tiada tempat mengadu.
tiada tempat berteduh,
tak pernah sekali pun datang jumpa aku,
tanyakan masalah aku.
yang dia buat, dengar cerita orang dan salahkan aku balik.
dia fikir dia betul,
dia fikir dia dah besar, mampu berfikir lebih matang dari aku.
tak apalah.
aku tak salahkan dia,
siapa yang nak kawan dengan kita masa kita susah.

dan sekarang, dah lost contact,
walaupun kami masih boleh berjumpa,
tapi masing-masing ego.
aku rindu kau.
datanglah rumah aku,
kita lepak macam dulu-dulu.
jalan-jalan,
beronggeng-ronggeng.
:'(

dengan kawan jugak,
aku tahu erti keseronokan.
berfoya-foya tanpa fikirkan apa-apa.
memang seronok.

ada kawan yang cari kita bila mereka susah,
ada kawan yang tinggalkan kita bila mereka senang.
tak apalah,
percaya hukum karma,
what goes around comes around.

tapi satu yang aku belajar,
jangan lebihkan kawan dari family.
kawan akan tinggalkan kita bila berjauhan,
sedangkan family tetap ada.

dan kawan-kawan aku sekarang,
aku happy dengan mereka.
they treat me very well.
najwa, nad, a'a, mira, aiman, atin, dini, fa, ed.
sory tak letak gamba kaorang, pc problem, huuu.
tapi gamba jebaok ni boleh,



azeen amir, kawan terbaik.
masa susah dia ada, senang pun ada.
(aku dah cerita pasal kau kat blog aku, rm10 marii)

thanks for being my bestfriends ever, guys.
kaorang memang terbaik.
XOXO

"a friend is someone who comes in when the rest of the world has gone out"

No comments: