Saturday, November 20, 2010

SPM Punya Pasal

SPM punya pasal aku jadi gila kejab,
SPM punya pasal aku jadi biol, tak tentu arah,
SPM punya pasal aku jadi tak cukup tidur,
SPM punya pasal aku jadi tak selera makan,
sampaikan aku dah pasrah habis,
apa nak jadi, jadilah.

sekarang pukul 6.43AM tapi aku tak tidur lagi dari semalam,
aku pergi rumah angah, study dari pukul 10 malam tadi sampai subuh,
balik rumah, solat subuh.
sebak dada aku, fikirkan dosa-dosa yang aku buat sebelum ni,
terlalu banyak sampaikan belajar pun susah masuk,
perghh nak mengalirkan air mata pun tertahan-tahan,
tawakala'lallah..

inilah penangan SPM,
bila exam besar nak dekat barulah terhegeh-hegeh mintak ampun,
mintak maaf kat orang sana sini,
kalau tidak pedajal orang lain tak habis-habis.
itulah namanya Melayu,
bila nak raya, bila nak exam baru mintak maaf.
silap betul pemikiran tu.

di kesempatan ni aku pun nak mintak maaf jugaklah,
terutamanya untuk budak kelas aku,
yang aku pow bekal kaorang,
yang aku habiskan air kaorang,
yang aku memekak masa kaorang tengah belajar,
yang aku hutang tak bayar,
yang aku hasut kaorang takpayah pergi kelas chemistry,
yang aku ambik pen kaorang tak pulang,
dan semua silap aku yang tak aku sengajakan,
mintakk maafff banyak-banyak ye.

untuk yang selalu lepak dengan aku pun sama jugak,
sorry selalu pow duit kaorang buat belanja bubur mekdi aku,
bukan apa, aku lapaaaaa.

doakanlah calon SPM yang lain masa doa dalam solat kaorang,
kerana berdoa untuk orang lain itu akan terus dikabulkan,
jadi, moh le kita berdoa sesama sendiri,
insyaAllah perjalanan SPM kita berjalan lancar.

wallahualambissawab.

No comments: