Wednesday, November 23, 2011

HIDUP ASAL BOLEH NAFAS! -zaman kanak-kanak



bila dikenang balik, penuh rasa gembira hiba zaman kanak-kanak dulu. dan gua rasakan zaman kanak-kanak gua dan adik beradik dulu yang paling cool antara teman-teman lain yang dimanjakan sepenuhnya.


makpak kami tak pernah tunggu kami sampai akhir waktu sekolah masa hari pertama masuk darjah 1. mengikut pengalaman gua, gua kena hantar masuk kelas, kendian pak gua gerak pergi kerja. gua ingat dia tunggu gua bersama dengan deretan makpak orang lain.

gua dapat table, duduk, pandang belakang dia takda. nak buat camna? pasrah jela yobb. buat kawan, lepastu terkinja-kinja.




duit belanja kami masa sekolah rendah dekat KL dulu, 50sen je. duit celah taik gigi macam tu apa boleh dapat? tapi zaman dulu kopok lekor sebatang seposen je, nasi lemak 40sen. haaa tercekiklah kami makan takda air. survive habis kan?

kendian pindah ke Seremban, up sikit la duit belanja, jadi RM1. adakalanya pak kami sengkek duit, mak kami pesan suruh makan kenyang-kenyang kat rumah sebelum pergi sekolah. sedih pulak bila dikenang kembali.



kami adik beradik dulu dilatih untuk berkongsi. pak kami selalu beli jajan. macam Super Ring, Mister Potato dan segalam macam yang lain tuu. tapi kami masa tu 4 beradik, (bongsu belum keluar lagi) pak kami beli sebungkus besar dan kami akan berkongsi 4 orang. terasa gembira di situ.



kecik dulu, kek harijadi kami mak kami bikin sendiri. kek carrot ke, kek coklat ke apa-apa kek semua mak kami bikin. mak kami pandai masak, kami pun tak kisah sangat. tengok ada kek je dah cukup happy. tak macam sekarang, kalau takda Secret Recipe, celebration konon tak meriah. puiii~



zaman kanak-kanak kami takda barang mainan, macam otromen terbang, satu set pasukan tentera ataupun anak patung. kami bikin barang mainan kami sendiri. kusyen kerusi kami buat khemah, selimut jadi kanvas, konon life sangat la tu. haa lagi life, pergi rumah jiran main PS diaorang. tu yang stimm habis.



mainan mewah pertama kami adik beradik, sebuah kereta control kaler merah yang pak kami beli untuk kami. gua pompan consider tak reti main (hampeh tol) terkinja-kinja jela tengok abang-abang gua main. kakak gua pulak kunun dah besar sangat taknak masuk campur. padahal baru darjah 6, pooorrraahhh~



sampai lah dah besar gadang macam ni, kami rilek saja berdikari sendiri. kami 4 beradik buat lesen kereta/motor sendiri. sendiri maksudnya disini, tanpa pak kami perlu call orang tempat buat lesen tu, call cikgu ajar kereta dan sebagainya. pak kami bagi duit secukupnya, pergilah kami terkontang kanting taktau apa-apa.

tapi sejujurnya gua bangga. pasal tengok kawan-kawan lain, makpak yang uruskan pasal lesen, siap hantar depan pejabat lagi. makpak gua, kasi duit je, kami adik beradik setel sendiri. cool gilaa~




terasa nak kembali ke zaman hingusan dulu. tu la kauu min, dulu kecik-kecik sibuk nak jadi orang besar, sekarang dah besar nak jadi kecik balik. apa-apa pun, hidup mesti diteruskan tak kira pahit maung mana yang harus ditelan. hidup asal boleh nafas!

No comments: