Thursday, November 24, 2011

KARANGAN KREATIF BUDAK SEKOLAH

harini gua post 4 entri. boring sangat dan nak berkongsi gelak tawa dengan readers. tengah blogwalking, terjumpa entri best pasal karangan pelajar mungkin dari Sarawak kot.


karangan budak-budak ni memang sengal ubi, bikin perut geli-geli lantas ketawa terbahak-bahak (ayat macam harem) diaorang ni ada idea, kreatif lagi tu, tapi tu lah, otak budak-budak kalau dah kreatif tu kreatif sangat. gua tak kata diaorang bodoh, kerana jutawan/inventor/ilmuwan dunia pun kebanyakannya ada masalah otak lembab, tak reti baca dll. ambik contoh, Bill Gates. sekarang kaya ya amat, 7 keturunan melantak pun belum tentu habis. so, tekankan disini: nothing is impossible.



persoalan 1: plot kebanyakan di sini cerita pasal dia bukak pintu, dia takut, dia tutup pintu- berulang kali
persoalan 2: kenapa mak dia gembira tiba-tiba?
konklusi: cerita yang memerlukan imaginasi tinggi, bagus budak ni. fuu~


dah 3 kali kena redo stilll buat kesalahan sama, jiwa kental la budak empunya karangan kat bawah ni- asyik kena marah dengan cikgu je.



persoalan 1: ayat dia cool gila. gua pun tak berani buat masa SPM dulu- "saya pun terfikir. ya kan saya ada bawak lastik. buduh kenapa saya boleh telupa?" perghh hati kering betul budak ni -,-



persoalan 1: dengan penuh yakin dia describekan benda yang menarik kaki dia dalam air sebagai puting beliung                                                                                                                             
persoalan 2: macam gembira pulak sebab dia terminum banyak air masa berenang-renang sampai kenyang~
persoalan 3: tajuk utama karangan- Terima Kasih Datuk- tapi ending dah menyimpang habis jadi "saya benci datuk saya" . memang sengal punya budak.



persoalan 1: ayat pasar habis, gua pun tak faham. pakai dialek Sabah Sarawak mungkin.
                                                                                       


persoalan 1: cerita yang menarik habis. gua pun tertunggu-tunggu ending dia.
persoalan 2: dia nampak seketul ular, diia gustan pelan-pelan. ada unsur saspen disitu.
persoalan 3: dia salahkan mak dia sebab bagi makan telur untuk breakfast? kejam gila.
konklusi: cerita dia ada improvement dari karangan yang pertama. bertambah best. 

     
           

No comments: