Tuesday, September 7, 2010

Depresi












tadi sahur, abu bising pasal spaghetti.

abang aku masak spaghetti pukul 2 3 pagi sebelum sahur,

beli barang semua pakai duit dia,

lepas tu makan dengan kakak aku dengan abang aku lagi sekor

yang abu bengangnya, abang aku tinggalkan seciput je untuk yang tak makan lagi.

yela, memang pakai duit dia,

tapi tak ke kecik hati orang lain yang tak dapat,

aku tak kisah sangat sebab aku tahu dia pun tak suka aku,

borak dengan aku pun tak pernah,

entah dia tahu aku wujud ke tidak.

abu kata, semua benda yang masuk rumah ni adalah milik semua orang.

kalau nak makan sorang-sorang, makan dekat luar.

yelah, aku pun bukan keluarga senang.

kalau nampak makanan sedap,

masing-masing macam serigala twilight.


aku depresi.

sejak-sejak nak raya ni aku tension.

sejak mula puasa lagi sebenarnya.

mana nak tension, house chores semua aku yang buat.

dari kemas bilik aku yang bersawang macam nak gila tu,

sampai kemas dapur semua aku yang buat.


ok, buka puasa.

aku yang sediakan meja, adik aku tolong sikit-sikit.

kalau ada kakak aku, dia tolong la jugak.

lepas buka, nak kemas meja semua aku yang buat.

dari angkat pinggan kotor sampai lap meja.

biasanya cuci pinggan adik aku,

tapi kalau dia lari dulu tak ke aku menyirap?

bila aku marah dia, mak aku kata aku berkira.


ok, buat kuih raya.

aku yang buat.

dari uli tepung sampai la bakar ke apa jadah semua.

kalau dah letih sangat aku biarkan je,

biar mak aku yang kemas.

boleh dia kata aku tak buat apa-apa?


kalau bangun pagi,

agak-agak dah pukul 11 ke 12 tak bangun lagi,

nama pertama disebut aku.

'' SHAHIRA! kau ni pemalas nauzubillah! tidur je kerja, tolong umi taknak! bla3!''

padahal yang lain jugak masih berselubung dalam selimut.

kalau nak buat apa-apa kerja,

''shahira, tolong buang sampah.. tolong sapu rumah.. tolong pergi kedai..''

padahal anak dia bukan aku sorang,

ada lagi 4 ekor terbungkang depan tv.

kalau aku jawap macam ni,

''alaa. asyik shera je yang kena buat. cuba suruh adik ke, syifa ke..''

mesti kena maki macam ni,

''kau nak berkira eh? kalau ikutkan aku punya berkira, aku tak masak, tak pergi pasar,

biar kaorang mati kebulur''

kalau bab cuci tandas, mesti dia memekak macam ni,

''SHAHIRA! kau ni anak dara pemalas! tandas pun malas nak cuci, berkulat! kalau muka lawa pun, tandas malas nak cuci, tak ada orang nak kahwin dengan kau!''

padahal bukan aku sorang pakai tandas tu,

ada lagi 4 ekor anak setan yang pakai.

teringin pulak nak dengar dia suruh orang lain yang cuci tandas tu.


bukan aku nak berkira.

tapi rasa macam di anak tirikan pulak.

kalau dia suruh aku sidai baju ke, sapu rumah ke tak kisah la,

kerja perempuan.

kalau buang sampah ke, apa salahnya 2 ekor anak jantan dia tu yang buat?

lepas tu dah semua kerja aku yang buat,

dia boleh kata aku duduk rumah ni tak mendatangkan faedah?


apa aku ni anak kutip ke dia layan aku macam ni?

entah-entah aku ni anak angkat kut.

haihh, nasib badan.

harap-harap lah aku di layan macam ni dapat pahala lebih.

tinggi sikit akaun pahala aku dari adik beradik yang lain.

aaaaaammiiiiinnnnn.


hari ni jugak,

aku dengan adik beradik aku yang lain pergi rumah opah tersayang aku dekat Sentul, KL.

abang aku yang drive.

mak bapak aku gerak esok agaknya.

taksabar nak jumpa opah aku lagi,

aku sayang dia.

hm tiba-tiba pulak sebak.


..

1 comment:

alya.LOVE said...

shera..
dtg umah opah cepat..
ade lg tndas yg prlu dicuci
HAHAHA