Sunday, March 20, 2011

THE DAY HAS COME

pejim celik, pejam tak celik-celik, hari ambik result dah nak dekat. 3 days more. gua tengok status bebudak sama baya gua semua menggelabah tetek. cuak, takut, terkencing-kencing. ada yang taknak ambik, ada yang nak bunuh diri the day before ambik result, pfftt. gua bukan berlagak cool, dalam hati gua pun berkocak-kocak jugak. tapi seteruk mana result gua, gua takkan menangis pasal gua tak suka apa yang mak gua cakap jadi kenyataan pasal benda tu annoying gila.

''baik kau belajar sekarang syera, nanti masa ambik result nanti menangis melalak pun tak guna dah''

bila flashback balik pasal ambik result, gua teringat masa gua ambik result UPSR dulu. pergi sekolah, bawak kakak, adik, sedara, bapak. tapi yang masuk sekolahnya gua saorang je. (-______-'') dapat result paper tu, gua meloncat ke-happy-an. gua tak dapat straight A pun, dapat 4 je dari 5. tapi dah cukup bagus untuk saorang bengap macam gua ni. itupun gua tak pergi sekolah SBP pun, masuk sekolah biasa-biasa je.

ambik result PMR. pagi-pagi lagi gua dah menangis. pasal mak gua tegur pakaian gua, katanya terlalu ranggi untuk pergi ambik result. dia suruh gua pakai baju kurung. biasalah, budak-budak, mak yang tentukan apa kita nak pakai *tapi gua rasa gua sorang je camni. gua menangis sampai sekolah. dah sampai pun menangis lagi. ok gua tahu benda ni macam bodoh, semata-mata pasal kena tegur pakaian. tapi gua memang emo giLew bAbi masa tu. dapat result, gua tengok. gua perhati. gua gosok mata. gua kira.

bahasa melayu- A
bahasa inggeris- A
matematik- A
pendidikan agama islam- A
sains- B
sejarah- A
geografi- A
kemahiran hidup- B
bahasa arab- A
ala-ala cenggitu la slip result tu, gua kena heart attack kejap pasal arab gua A. *gua sekolah aliran agama tau dulu **wink-wink. gua strok sekali pasal dekat sekolah tu 2 orang je yang dapat A arab. 2 orang termasuk gua. tak percaya pun ada pasal ustazah yang ajar gua arab anti gua. entah kenapa lah, dia jealous gua comel kot. ayat dia gua ingat sampai sekarang.

''kalau arab kamu tak A, saya tak halalkan ilmu saya yang saya dah ajar kat kamu''

ok, ayat dia pelik sikit tapi itulah yang dia lemparkan ke gua sehari sebelum PMR. result cenggitu pun gua tak pergi sekolah SBP pun, pergi sekolah biasa-biasa je. start gua tukar sekolah, gua jadi bangang. gua jadi culture-shock. gua jadi excited dapat tengok dunia luar. pasal gua duduk asrama 2 tahun, tiba-tiba duduk luar jadi tergelidat lah gua. masa form 4 gua tak belajar, tiap-tiap hari ponteng sekolah, pergi kedai mamak makan roti banjir. memang takda life kan? tapi masa tu, benda tu lah paling fun. naik form 5, gua masih belum insaf. mak hantar pergi tuition, gua ponteng. takdalah ponteng tapi masuk lambat. dah nak sebulan SPM baru terhegeh-hegeh tunggang terbalik solat hajat, belajar siang malam. tu namanya study last minute.

so, untuk result SPM, gua taktau apa yang bakal jadi tapi InsyaAllah semuanya baik-baik belaka. plan future gua, gua nak sambung study in law-course. gua taktau kenapa, tapi gua memang minat law. ikut langkah bapak gua agaknya. member gua pernah cerita, pengalaman dia ambik result PMR. sehari sebelum dia ambik result, dia mimpi dia jatuh bangunan 7 kali. esoknya, result PMR dia 7A. awesome gila. macam tu gua nak mimpi gua kena telan jerung 9 kali lah, dapat 9A. wow!

sebut pasal bapak gua, dia dah tak ada kerja. kata orang rumah, tauliah peguam kena tarik sebab dia langgar etika-etika guaman. apa yang dia langgar tu biar gua sorang je yang tau. dia nak start business, ubat kot. 3 hari lagi dia pergi China, untuk apa tah. tapi harap semuanya berjalan lancar. gua sedih. gua hiba. kenapa family gua macam ni. 3 4 tahun lepas, normal. sentiasa di atas. sekarang? bawah. bawah. bawah. dan bawah. siapa yang patut dipersalahkan? siapa yang patut berubah? 

tadi gua IM adik gua, tanya keadaan family gua. dia kata ok je. dia cerita, patutnya bapak gua taknak anak-anak dia tau dia dah takda kerja. tapi tahulah mulut mak gua, dia cerita jugak. gua tanya macamana mak gua, dia kata ok je. ya, semua ok. semuanyaaaaaa ok. di sebalik tu gua confirm 110percent, bapak gua pinjam duit nenek gua nak suapkan orang rumah. gua sedih lagi.

gua: nanti ada rezeki, bulan depan aku bagi RM500, duit dapur.
adik gua: whoaa, kaya gila akak. mana dapat duit?
gua: kerja lah. tapi bukan melacur eh. *cuba melawak yang tak berapa lawak
adik gua: *diam 3 minit.
gua: aku tak kisah kalau tak makan, asalkan kaorang kat rumah makan sedap-sedap. 
       aku tahu hati umi mesti susah kan sekarang.
adik gua: perghh, terharu siud. BLABLABLA (dan seterusnya dia buat perangai annoying dia)

ahh, persetankan semua. gua tahu, gua bukan anak yang baik. dari segi mendengar kata lah. tapi gua jugak punya perasaan. sebangang-bangang gua, sesetan-setan gua, gua sayangkan family gua.

No comments: