Monday, April 18, 2011

LONG TAIM E GO EN NAU

sebelum gua stret to the point kepada story berkenaan dengan title entri, gua nak bagitau je dua tiga hari ni gua pasai betul pikiokan pasal duit. duit duit duit. hutang bertimbun, kerja pun gaji berapa lah sangat. course yang gua apply pun first intake bulan july, demmit. so tinggal berapa bulan jela gua boleh kerja nak bayar hutang ni. arggh mental koyak habis.


okeh, berbalik pada main point yang gua nak setori. dulu masa kecik-kecik gua ni boleh dikategorikan sebagai anak yang patuh kata, heh. anak mithali lah senang cerita. yelah, otak bak kain putih lagi tak dicemari. mak gua kata A gua buat A, sekarang mak gua kata A gua kata Z -,- tapi masa kecik dulu gua tak boleh ikut satu benda je yang mak gua suruh. that is, makan pakai tangan kanan. time makan mesti gua menangis pasal di paksa makan tangan kanan. hell yeah, gua kidal sampai makan pun pakai tangan berak. patutlah dah beso otak bengap semacam, heh

                                                                     *****                                                  

dulu kala, toksah anak tekak mak gua melolong panggil gua suruh tolong beliau di dapur, gua sendiri datang kedek-kedek macam pingu tolong beliau. kadang tu sampai kena halau sebab menyibuk sangat.

sekarang? disebabkan hormon yang berlumba-lumba meningkat dalam tubuh badan gua ni, gua perlukan lebih masa tidur dalam sehari. lebih dari biasa. kalau biasa tu 8 jam, luar biasa 13 jam, heh. jadi, gua bangun saja, makanan sudah pun terhidang dan cuma tinggal tolong makan je. eh tolong apa, kalau tak takda sapa nak makan beliau masak. grrr

                                                                     *****  

zaman kecik dulu, takpayah suruh solat. sendiri pergi ambik telekung, baca sana baca sini, doa macam orang berkoyan dosa. kadang tu, pukul 11 pagi pun gua solat. haaa solat apa pun gua taktau.

kini, buat-buat lupa, buat-buat tidur, buat-buat tak dengar bunyi azan (ni paling sial), buat-buat tertinggal. semua hampeh  -______________-''

                                                                     *****

masa kecik, mak gua kata jangan buang sampah merata-rata, tak baikk. ada sampah dalam tangan pegang dulu, jumpa tong sampah baru buang. sampai gua dalam kereta ke bas ke, manaaa adaaaa buang sampah ikut tingkap. ingat pesan mak punya pasal.

sekarang, ada sampah dalam tangan campak je mana-mana. haritu atas motor dekat highway, pergi KL dengan angah, makan sushi, (pernah ke kaorang makan sushi atas motor tengah highway? tak pernahh kaannnnn, gua je advance lebih XD) dah habis makan, campakkk. pedulikkan kereta belakang. minum air botol, dah habis minum taktau nak letak mana, basket penuh, campak jugakkk. kahkah. tapi kadang tu kalau kaorang nampak beg gua penuh sampah, maknanya gua ikut pesan mak gua la tu. simpan sampah sampai lupa nak buang, dem.

                                                                   *****

zaman hingus hijau meleleh dulu, takpayah nak disuruh mandi, tang maghrib nak dekat je gua tau masuk toilet mandi. tapi tak pernah mandi time maghrib pun, ingat pesan makk, siapa yang mandi waktu maghrib kita mandi kencing syaitonn. uwahh gerun betul gua dengar.

sekarang, disebabkan hormon jugak yang membuak-buak tumbuh serta lemak tepu yang bertepek di seluruh pelosok tubuh badan ni, gua jadi malas nak bangun kalau dah duduk atau baring. sehari mandi sekali, kadang-kadang tak mandi. ok ok gua faham, ada yang nak tarik balik rombongan meminang kan? silakan, gua tak hadap. heh, terperasan lebih pulak.

                                                                     *****

kecik dulu, semua doa gua hafal dan praktikkan. sebutlah doa apa je, doa makan, doa masuk tandas, doa tidur, doa pakai baju, doa tengok cermin, doa mula belajar, doa pakai kasut, doa keluar rumah, dahh letih pulak gua nak listkan. yang penting, doa makan gua baca kuat-kuat sambil mengulur mulut ke makanan gua pasal mak gua kata baca doa makan tu kena bagi makanan kita tu dengar.

sikalang, buat benda apa semua main redah je. nak cepat punya pasal. (alasan)

                                                                      *****

moral of the storynye disini, errr takdalah bermoral sangat cerita gua ni. tapi betul lah apa orang cakap, sentiasa ingat pesan mak di mana jua kita berada baru diri selamat dunia akhirat.

umi, nanti-nanti syera ikut balik apa umi pesan eh, sekarang busy la. k bai.                                                            
                                                    

No comments: